maandag 29 november 2010


De eerste sneeuw dwarrelt naar beneden, de tuin wordt bedekt met een vliesje sneeuw.
Dit vind ik altijd heel speciaal alles wordt maagdelijk wit, de wereld verandert.
Omdat het te donker is om buiten te fotograferen heb ik de lamp met sneeuwpoppen
hier maar gekiekt.
Het doet mij altijd denken aan meer dan 10 jaar geleden, rond dezelfde tijd, was ik dit gedicht met gotische letters aan het schrijven. Na vele jaren kregen wij het aanbod om naar ons huidige huurhuis, een eensgezinswoning met tuin, te gaan kijken. Het was een geschenk uit de hemel!
Ook daarom is dit heel speciaal,

HET SNEEUWT

Duizenden kleine witte vlokjes
vallen op tegen de donkere achtergrond van dennenbomen.
De sneeuw rijgt alles aan elkaar,
het dal wordt een borduurwerk van geduldige gaatjes.
Zo ongeveer moet ook het stof zich bewegen
waaruit wij zijn opgebouwd.
Elk deeltje met een binnen- en een buitenkant.
Miljarden stukjes eeuwig leven,
elk stukje doet,
heeft een toekomst en verleden.
Ik kwam niet op die gedachte
maar heb haar opgevangen.
't is niet omdat ik denk
maar "het" denkt voor mij.
Elk deeltje voor zich
- en samen - zijn wij
tot we als stof uiteenvallen.
En dan zal
'ieder stofje' een ervaring rijker
aan een ander leven beginnen.
Opgedeeld
en als een sneeuwbui
op de dag van morgen dwarrelen.

Het blijft een bijzonder gedicht, weet niet wie het ooit heeft geschreven, op het ogenblik zijn de woorden - elk stukje doet - (de erfelijke dna die het leven van mijn DD op zijn kop zet) heel actueel.
Vandaag ook aan mijn sneeuwpopquiltje gewerkt het wordt zo leuk!
Groetjes Marijke

2 opmerkingen:

  1. Een heel mooi gedicht Marijke, net zo teer als de eerste witte sneeuw, die vandaag ook hier is gevallen.
    Je lamp ziet er ook heel mooi uit.
    Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke kerstmisteller. En die sneeuwvlokjes !! En een hele leuk lamp met een mooir gedicht. Dat was dus even genieten. groet liesbeth

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!