woensdag 11 april 2012

NY-beauty randen en tutorial paper piecing


Dit is één van de randen die om de
NY-beauty komt....

Hebben jullie dat nu ook....
wil voor de rand nog twee
NY-beauty paper piecing rondjes maken....
en hoewel ik er dus al heel veel heb gemaakt!!!!
blijft het toch altijd.....
als ik wil beginnen met paper piecing
 hoe ging dat ook alweer....
dus.......
 nu voor mijzelf......
 en misschien vinden jullie het ook handig...
deze foto collage uitleg....

FOTO 1

Leg 2 stoffen met de goede kanten op elkaar....
(de achterkant van de stof die bovenop ligt daarvan wordt nr. 1 gemaakt)
 leg het papier er zo op dat het eerste vak 1 er geheel op ligt en dat in twee de naad is
stik op het papier de lijn tussen 1 en 2 helemaal vanaf de papierrand
in een hele kleine steek 1.7 bv. op mijn bernina
(je hoeft dus niet aan en af te hechten en
  door de kleine steek kan je straks het papier er 'makkelijk' tussenuit scheuren)

FOTO 2

kras de naad open op de goede kant van de stof

FOTO 3

draai weer naar de achterkant
en leg nu een ansichtkaart of iets dergelijks
op de lijn tussen 2 en 3


FOTO 4

sla het papier over de kaart terug

FOTO 5

leg een kwart inch liniaal tegen de kaart
en snij langs de liniaal de naad door

FOTO 6

resultaat na het afsnijden


FOTO 7
Leg de volgende stof met de goede kanten weer op elkaar
 vanaf de rechte bovenkant

FOTO 8
sla het papier weer terug
en stik de volgende lijn (in dit geval tussen 2 en 3)

FOTO 9
herhaal alles
dan ziet het er zo uit!

FOTO 10
Bijgesneden patroon, klaar!

XXXX

Heel makkelijk kan je met een
draaibare snijmat de overtollige stof wegsnijden...
beweeg de draaischijf en snij gelijkertijd netjes naast het papier af!
(vraagt even oefening.... maar als je het eenmaal weet, wil je niet anders meer, hihi)
zelf snij ik de uiteinden nog niet af....
want....


eerst maak ik een stukje freezer paper dat precies past (1)
strijk het aan de verkeerde kant van de stof (2)
en knip het uit..... maar
laat groot stukje stof aan de zijkanten zitten
en een kwart inch aan de ronde kant
ik haal nu de papiertjes weg aan de kant waar ik wil gaan stikken (3)
speld het nauwkeurig de punten van paper piecing en kwart rond (4)
ook in het midden steek ik een speld (5)
 en dan het kwart rond freezer paper verwijderen
maar wel de spelden laten zitten!


dan speld ik het geheel fijn vast (b en c)
en dan leg ik het onder het naaimachine
en ga net een millimeter naast
het kruispunt (de rode speld a)
stikken... steekje voor steekje rustig aan
en dan spelden eruit klaar!

 dit is een
deel voor de rand
het moest dus geen vierkant worden
maar je zou nu dus de andere helft eraan kunnen maken
zodat er een blok ontstaat....
en pas dan.....
leg ik mijn liniaal goed in het midden
en zorg dat ik aan de buitenrand genoeg naad overhoud
om mooie puntjes te maken
en snij het geheel af!

Tjonge dit is een heel verhaal geworden,
maar..... ben er zelf blij mee,
want ik weet....
ooit denk ik.....
 hoe was het ook alweer, hihi!

En weet je.....
moet jullie wat verklappen
mijn NY-Beauty top is af....
maar het waait te veel
kan de quilt niet goed op de foto krijgen....
dus die houden jullie te goed voor de volgende keer!

groetjes Marijke

7 opmerkingen:

  1. Wat jammer dat je de top niet kunt showen! Bedankt in ieder geval voor deze les, want zo heb ik nog nooit gewerkt!
    Hier ook een balletje, aardappels, maar met snijboontjes en komkommer, mm het was heerlijk! Groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Marijke, ben je lerares? Geweldig, dit is heel goed opgeschreven. Je puntje (daar bedoel ik niets mee hoor) zijn prachtig geworden.
    Hier was het vanavond bloemkool, hamburgertje, aardappels. Groetjes, zal de boodschap doorgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een duidelijk uitleg , en jammer dat we nog geen foto zien, maar we wachten in spanning af hoe het er uit ziet .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik weet er weinig vanaf, maar zie wel dat het een nauwkeurig werkje is en dat je die kleine stukjes ook nog met de naaimachine doet. Knap werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gave rand is dit, lekker kleurig. En dank voor je tutorial. Ik wil *ooit* ook nog eens een keer een New York Beauty maken, dan zal ik je tutorial zeker raadplegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldige uitleg heb je gemaakt en wat een mooie rand heb je gemaakt. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig, die rand! Tjonge jonge, je hebt er een heel werk van gemaakt met deze uitleg. Ziet er goed uit.

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!