woensdag 13 februari 2013

De Emma Quilt en Nederland 200 jaar Koninkrijk



De Emma..
Wat is het bijzonder om nu deze quilt te mogen maken ...
ter ere van de Koninginnen van ons land...
Het idee en ontwerp is van Evy van het Quilterspalet 
En natuurlijk ik, zou geen ik zijn, zonder een verandering...
Heb er al Oranje boompjes bij geplant...
Nu het geheel nog onzichtbaar op de ondergrond vastzetten
en dan dwalen je gedachten wel eens af....

Hebben jullie je ook afgevraagd 

wat onze H.M. de Koningin Beatrix bedoelde met

200 jaar Koninkrijk...?



Was toch een tikkie nieuwsgierig geworden...
Ben niet zo heel erg koningsgezind
maar hou wel van vrouwenpower
en erg van traditie 
en geboren als Nederlander
trots op eigen landje!

Maar hoe zit het dan met de geschiedenis...
moet eerlijk zeggen heb vroeger volgens mij niet zo goed opgelet
tijdens de geschiedenisles...
maar nu... ach beter laat, dan nooit, zullen we maar zeggen...hihi!
Dit is wat ik te weten ben gekomen...
Geschiedenis in een notendop....
De zwarte tekst is geschiedenis het turkooise mijn gezwets...
dus valt mee... daar gaan we....

Voor 1795 was ons land de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden
en bestond uit de provincies,
Groningen, Friesland, Overijssel, Gelderland, Utrecht, Holland en Zeeland.
Daarnaast werden Drenthe, Brabant en Limburg bestuurd
 vanuit Den Haag.

Nog niet in slaap gevallen....
Goed!!! dan gaan we verder...

De provincies waren niet saamhorig en welvarend.
 In 1795 vallen de Fransen het verzwakte Nederland binnen
en het land krijgt de naam de Bataafse Republiek.
Willem V is de laatste stadhouder en vlucht naar Engeland.


De Bataafse Republiek word vanuit Den Haag bestuurd
 en Amsterdam wordt in 1806 uitgeroepen als hoofdstad.
(Had mij wel eens afgevraagd waarom de regering in Den Haag zetelt 
 maar geen hoofdstad van ons land is geworden... 
De oorsprong ligt dus in een ver, heel ver verleden,
  nog voor 1795...Oooo, hihi)
In 1810 was de republiek een deel van Frankrijk geworden...

Met aan het hoofd die kleine man met steek en hand in boezeroen 
uhhh Napoleon, heb ooit lang geleden in Frankrijk 
zijn praalgraf bezocht in het palais des invalides.
Maar...
Niet voor lange duur want in 1813 let op deze datum...
verliest Napoleon diverse veldslagen en trekt het Franse leger
zich terug uit de republiek.
Wie moest dit land nu gaan regeren...
3 Hagenaars vatte het plan op om de zoon, Prins van Oranje
 (Ja dat was de zoon van de voormalige stadhouder Willem de V,
 weet je nog, die was er tussenuit gepiept naar Engeland...)  
te vragen om naar ons land te komen en het te gaan besturen.
Nou dat vond hij wel leuk, want hij kwam met de boot...
'een mooie boot, hij had een hele mooie boot....'
ooo errug... ik word hier zo melig van hihi, het lijkt wel Sinterklaas...
(weet nu gelijk waarom ik vroeger niet zo goed heb opgelet....)
De Prins van Oranje zette op 30 november 1813 
zijn voet op het Scheveningse strand!
En dit is het jaar 2013 en ja dus 200 jaar geleden...
Koning Willem I in koningsmantel

dat de Prins van Oranje hier kwam pootje baden...
Zelf woon ik vlakbij Scheveningen en zal volgende keer
anders naar het strand kijken en mij de Prins herinneren....
Denk dat ik van deze geschiedenisles beter zal onthouden
dan die van een ver verleden...

Dit jaar gaan ze het historische feit de landing van de Prins
nog een keer naspelen in Scheveningen...
Zou onze H.M. de Koningin, dan inmiddels Prinses Beatrix,
stiekem denken... of zeggen... 
"dan wordt het een toneelstukje"???

De informatie heb ik opgezocht op deze site 
waar je van alles over 200 jaar Koninkrijk kan vinden.
Foto's heb ik geplakt uit de altijd leerzame http://nl.wikipedia.org
Er kunnen foutjes zijn in mijn interpretatie van de geschiedenis feiten,
opbouwende kritiek is altijd welkom!

Hoop dat jullie de geschiedenis van ons land
zo ook leuk vinden.
Ik heb er in ieder geval plezier aan gehad dit stukje te schrijven en...
weer wat geleerd!

groetjes Marijke

10 opmerkingen:

  1. "In 1975 vallen de Fransen het verzwakte Nederland binnen
    en het land krijgt de naam de Bataafse Republiek."
    Ik denk dat je je in het jaartal vergist hier. Verder een leuk stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Conny net twee cijfers omgedraaid, dank je wel!
    groetjes Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om dit stukje geschiedenis nog eens na te lezen! E.e.a. was ook bij mij ietsje weggezakt. . . .
    Leuk idee om die Oranje boompjes erbij te planten!
    Fijne dag, groetjes Meta

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Danke, habe was gelernt. Macht Spaß sich durch die Google-Übersetzung zu kämpfen. Übrigens kann ich von meinem Fenster aus das Stammschloss Deiner Königsfamilie sehen, Schloss Oranienstein in Diez.
    Liebe Grüße
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor dit leerzame blog. Óok ik was veel vergeten of had het nooit opgestoken. Overigens staat er een lelijk monument in Scheveningen dat ons er aan moet herinneren dat het dáár was dat de Prins van Oranje voet aan wal zette.
    Veel plezier met het aanpassen naar eigen smaak en idee van de Emma.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Kijk, je bent niet de enige die niet van de hoed en de rand wist. Ik ben blij dat jij het uitgezocht hebt en er zo'n leuk stukje over hebt geschreven. Weer wat geleerd (op een leuke manier kan het dus ook)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je met zo'n quilt bezig bent is het ook leuk om iets van de geschiedenis te weten die er toch bij hoort. Al staat die geschiedenis nu vast, ik ben benieuwd hoe je Emma zich verder ontwikkelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk stukje geschiedenis! Ik heb er
    nota bene eindexamen in gedaan, maar
    het was weer aardig weggezakt (is ook
    al weer zo lang geleden...) En het is
    zeker heel bijzonder, dat je straks je
    quilt kan gaan signeren met dit jaar-
    tal, heel toepasselijk. Ze wordt
    trouwens geweldig, met de oranje
    boompjes erbij!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo hé, in 1 klap helemaal bijgelezen!! Zo is geschiedenis wél leuk, lag vast aan de leraar vroeger, die van scheikunde was leuker hihi! Mooi zo met de boompjes!! XXXD

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja dit wist ik natuurlijk allang Marijke, ik zat op die boot.haha.
    Bedankt voor de gratis geschiedenisles.
    Was ook niet mijn favoriete vak vroeger.
    Ik was liever aan het handwerken.
    De boompjes zijn er leuk erbij.Ga zo door met je eigen ontwerpen.
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!