zondag 30 juni 2013

Bzzzzz Bzzzz Bzzz.... ben er voor gevallen....

Ben er toch voor gevallen de nieuwe applicatiequilt van
http://www.estheraliu.blogspot.co.uk/
Niet dat ik al de randen ga maken....
want dan wordt deze quilt veel te groot
en dan kan ik 'm niet ophangen.
Waar ik dit keer de meeste moeite mee had was...
de kleuren waar ik haar mee wou gaan maken.
Totdat ik gisteren...
 de schilderijen van mijn opa in mijn handen had!
klik www.bij-marijke-thuis.blogspot.nl
Toen wist ik het ineens...
 Mijn opa kon zo goed schilderen en vind zijn schilderijen kunstwerken!
Waarom zou ik dan niet schilderen met lapjes in zijn kleuren?
Weet dat ik dan weer, bij voorbaat al, erg dwars ben
door deze quilt een donkere achtergrond te geven...
maar... dat zijn jullie ondertussen wel van mij gewend...
een eigen draai te geven aan een bestaand patroon...

Wat hebben we allemaal nodig..... lapjes
een paar nieuwe erbij maar de meeste uit de laden en bakken...

Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bzzz Bezige Bijen....

Had nog zo'n leuk stukje stof...
waarom niet bijen laten vliegen in de ring om het midden!
Ben al flink bezig geweest met naald en draad
en 5mm sluitringen...

Hoe ik de rondjes maak?
Met een andere ring teken ik aan de binnenkant van de ring
 de stof af met potlood,
 dan knip ik het met een paar millimeter extra uit.
Dan met naald en draad net binnen de potloodlijn fijn omrijgen.
uiteinden een keer omslaan als halve knoop (dan kan je het makkelijker aantrekken).
Ringetje erin een langzaam aantrekken.
Dan verdunde stijfsel aanmaken (de kleur ziet er dan ongeveer uit als magere melk).
Wat voor stijfsel gebruik ik?
Gewoon een pak poeder stijfsel gekocht bij een drogist kost iets meer als een euro en doe je je hele verdere leven mee.
Dan met een kwastje wat van de stijfsel op de achterkant aanbrengen en met een heet strijkijzer droog persen. PAS OP! het ringetje is nu heter dan heet dus aan het draadje verplaatsen.
Als het rondje koud is voorzichtig waar de draadeinden zitten een stukje lospeuteren en het ringetje eruit halen.
Dan weer aan de draadeinden trekken zodat het rondje weer mooi in model komt en nogmaals even het strijkijzer erop zodat het mooi de vorm behoudt. 
Pas als ik de rondjes met een drupje Roxanne basting glue vastzet knip ik de draadjes af.

Ik ben benieuwd wie van jullie ook deze quilt, of een gedeelte ervan gaat maken!

Fijne zonnige dag,
groetjes van Marijke

19 opmerkingen:

  1. OOOOO wat veel werk!!
    Maar het gaat vast heel mooi worden .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat goed gevonden wel een peuterig werkje maar het resultaat zal er zijn.

    Groetjes van Ria ;0))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ohh wat leuk die bijtjes :) dit gaat weer mooi worden ...:)
    veel succes en plezier en ik ga je volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super leuk idee Marijke, bijtjes om de middencirkel. Ook hoe je ze maakt met die ringetjes. Het is een prachtig quilt waar je voor gevallen bent. Ben benieuwd naar je vorderingen.
    Succes hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezellig!!! Mooie cirkeltjes heb je zo gemaakt. Ik moet er eigenlijk ook aan beginnen, maar durf nog niet zo goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een goeie uitleg over de rondjes, vraag me af waar je de ringetjes kan kopen. Wel veel werk, maar het wordt dan ook erg mooi! Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh ik sla hem op want hier geldt hetzelfde als voor de letterbak...helaas...nog even en dan los! Wat heb je prachtige achtergronden op je blog. Voor de rest kom ik eens rustig terug.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je bent weer heel creatief bezig Marijke. Ik zie het nog niet helemaal, maar jou kennende wordt het vast goed!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je voor de tip voor de ringetjes. Ik heb het patroon wel uitgeprint, maar ik ben nog maar een beginner, dus ik hou hem, denk ik voor de toekomst, maar vindt de quilt zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je bijtjes worden heel mooi, en je uitleg is klasse. Ik sla het patroon op, misschien.....begin ik ook wel, maar wil eigenlijk eerst de bloemenklosjesquilt af hebben. Groetjes Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een leuke kleuren ga je gebruiken, veel succes met dit enorme project. groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi nieuw project en leuk dat je je hebt laten inspireren door de schilderijen van je opa. Je bent nu wel een bezige bij ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oh, Marijke, jij bent er (ook) voor gevallen! Ik moet mezelf telkens streng toespreken, want ik ben al met
    2 grote projecten bezig, maar onder-
    tussen: heb ik me toch maar voor de
    groep aangemeld, achtergrondstof gezien (en gekocht!), die te mooi was
    om te laten liggen en loop bijna de
    hele dag te mijmeren over welke stofjes ik zou gebruiken. De grote
    vraag is niet "Zal ik..", maar "Wanneer zal ik...". Je rondjes met de bijtjes zijn super en je stofjes
    zijn prachtig! Veel plezier met dit
    spannende quiltproject en groetjes
    van Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooie stoffen ga je gebruiken en wat handig die ringetjes ik maak altijd een rondje van schuurpapier maar dit is ook erg handig,

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat leuk dat je ook mee doet!! En die bijtjes vind ik prachtig. De donkere achtergrond zal ook mooi worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik maak hem ook... jou uitleg van de rondjes vind ik wel hééél handig...

    BeantwoordenVerwijderen
  17. OHHHHHH toch geen zeer gedaan? Wat een bezige bijtjes joh, lief stofje he?! En ik zag dat het middenblok inmiddels al af is!! Petje af hoor!! XXXD

    BeantwoordenVerwijderen
  18. OHHHHHH toch geen zeer gedaan? Wat een bezige bijtjes joh, lief stofje he?! En ik zag dat het middenblok inmiddels al af is!! Petje af hoor!! XXXD

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!