maandag 15 juli 2013

Tutorial scherpe puntjes en rondingen... LE deel 2

Hoe ik de scherpe puntjes en rondingen maak?

Maak een hittebestendige mal
maak een zeer verdunde stijfsel in een bakje met een kwastje
zorg voor een heet strijkijzer en strijkplankje
een houten nagelriem stokje
en een schaar.

leg de mal op het stofje
en bestrijk beide rechte zijdes met verdunde stijfsel
vouw eerst de ene kant om
dan de andere kant
strijk droog
leg je nagel bij de punt
nu mis ik mijn nagel omdat ik een foto moest nemen...hihi
en aan de andere kant het stokje...
met het stokje druk ik de stof naar binnen 
en duw het geheel bovenop plat
en met het strijkijzer fixeer ik de punt plat
 en houdt het zo op z'n plaats
de stof zit nu mooi naar binnen aan beide zijden
soms steekt er een stukje stof of rafel een beetje uit, knip dit weg!
De rondingen zijn heel erg makkelijk,
smeer de rand in met de verdunde stijfsel
vouw de randen om een stukje binnen de buitenrand
krimp met het strijkijzer de stof om de mal
eerst de ene kant dan de andere kant
even afkoelen
mal eruit te gebruiken voor de volgende...
klaar!
Hoop dat jullie dit freubelen met de strijkijzer 
ook net zo leuk vinden als ik en...
oefening baart kunst!

fijne zonnige dag,
groetjes van Marijke

P.S. als je bij de labels hieronder op Tutorial Starch (Stijfsel) klikt
 kan je ook lezen hoe je met dezelfde techniek kleine rondjes maakt!

14 opmerkingen:

  1. Dat gaat als een trein zo! En dat nagelriemhoutje, dat is mij meer waard
    dan die dure "tools", die je tegenwoordig veel ziet. Trouwens, ik
    heb net ook met mijn strijkijzer in mijn handen gestaan, helaas niet om te
    frobelen, maar vind het even iets te
    heet. Ik ga lekker even afkoelen met
    mijn babydekentje in de tuin.
    Fijne dag nog verder en groetjes van
    Ageeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb je dat weer goed en duidelijk laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel duidelijk, je uitleg! Dank je wel voor de tutorial!
    Groetjes, Ineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, dat is wel een idee. Ik dacht dat het allemaal met draad en naald aan elkaar vastzet werd. Weer wat geleerd!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. helemaal top welk stijfsel gebruik jij en wat gebruik je voor de mallen????

    gr yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank voor de les! Heb er heel wat van opgestoken. Ga vanavond weer lekker verder fröbelen aan mijn LE!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Helemaal top je uitleg met foto's. Heb het vandaag geprint en ga deze week ook op jou manier aan de slag.
    Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank je wel Marijke voor deze quiltles. Heel duidelijk uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig dit ga ik proberen.
    Groetjes ELza.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een gouden TIP. Ga ik zeker ook proberen. BEDANKT!!! Groetjes Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk dat je dat zo doet. Zelf doe ik altijd alles met de naald, maar er zijn zoveel verschillende manieren, freubel maar lekker verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het ziet er erg duidelijk uit, bedankt voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. What a great tutorial! I know this will come in handy for other making the quilt. Thank you for posting.

    Can I invite you to add this linky to the Love Entwined Page linky as well? It's too good not to share.

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!