vrijdag 30 augustus 2013

Reverse Applique LE

Hoe ik de hartjes maak...
Heb één hittebestendige mal gemaakt voor alle hartjes
zonder het stukje wat de reverse zal zijn
(zie onderste foto).
Omdat ik vier dezelfde hartjes wil maken...
neem ik een reepje stof waar er vier oppassen...
Aan de goede kant teken ik het deel af waar de
 reverse applique moet komen
en ik zorg ervoor dat ze netjes (om en om, ik ben zunig, hihi)
 naast elkaar met naad kunnen worden uitgeknipt...
Voor deze ienie mienie stukjes gebruik ik mijn flesje Fray Check
en ga met het flesje op de streep in het rond,
zodat ik zeker weet dat ik geen rafels krijg.
Even geduld tot alles goed droog is en dan
met een vlijmscherp schaartje in het midden 
van punt tot punt inknippen.
(Zie bovenste foto links in het midden)
Dan knip ik een lapje van een contrasterende stof
wat ruim genoeg is voor de reverse applique
en plak met de Roxanne applicatielijm
(Ik doe eerst een klein drupje 1/2 cm op een papiertje
- mijn dunne ijzeren puntje is vaak verstopt en vind het een
enorm werk om het schoon te maken en te houden -
en doop daar een speld in en met die kleine hoeveelheid
kan ik meerdere ienie mienie stipjes zetten)
Ik zet het contrasterende lapje aan de randen met ienie mienie stipjes lijm vast.
Dan komt de naald en de draad en needle turn ik het bovendeel op het ienie mienie lapje vast.
Daarna trek ik de ienie mienie stipjes lijm los en knip zo dat er een klein naadje overblijft.
Dan de mal aan de achterkant met de reverse applique gelijk leggen omtrekken en met naad uitknippen.
Dan ga ik met stijfsel het mooi omstrijken
 zie mijn tutorial scherpe-puntjes-en-rondingen
alleen anders is nu dat je tussen de rondingen eventueel eerst een drupje Fray Check laat vallen zodat het niet gaat rafelen, goed laten drogen en dan inknippen tot de punt en dan nadat je eerst de lange zijkanten hebt gefixeerd eerst deze diepe punt fixeert en dan de één voor één de heuvels laat krimpen.
Ook bij deze hartjes kunnen we zorgen dat de
punten netjes weer in het midden komen door ze op de punt aan elkaar te rijgen zie stijfsel-puntjes.
Zover ben ik nog niet en er zit ook een verandering aan te komen...
Even bij elkaar gelegd maar... zo wordt het dus niet!

Fijne dag,
groetjes van Marijke

10 opmerkingen:

  1. Wat een werk Marijke, maar ik moet zeggen het ziet er super uit. Veel plezier er mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het ziet er heel strak uit, je reverse
    applique. En wat een dotjes van stofjes heb je gebruikt voor de hartjes, prachtig gewoon!
    Fijn weekend en groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent in elk geval met mooie stofjes bezig!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Muy buena idea para coser piezas pequeñas Besos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een engelengeduld, het wordt beloond met prachtige hartjes met scherpe puntjes ;-)

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Poeh poeh, wat een precies werkje en wat een geduld moet je hierbij hebben. Nee, dit is het nog niet voor mij. Ik moet eerst nog veel leren. MAAR het wordt prachtig Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hartjes zijn prachtig en wat heb je dit weer duidelijk uitgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Thank you for showing how you did the hearts. I will finally (!) finish my compass this weekend. I have bookmarked your steps for when I get to part 3. WONDERFUL tutorial!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geweldig mooi, maar.......dit wordt het dus niet. Ben benieuwd. Fijn weekend Tiny

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!