dinsdag 3 september 2013

LE symmetrie hart en combi, reverse applique...

Zoals jullie weten...
hou ik van symmetrie...
Dus in de 4 hartblokken worden dezelfde vormen gebruikt...
maar dan anders...
Laten we met het begin beginnen...
Om symmetrie te krijgen heb ik
de puntige ovaal
en de gestulpte ovaal
doormidden geknipt...
en de twee verschillende helften aan elkaar geplakt...
Dan krijg je deze vorm!
Ik maak eigenlijk niets meer of minder
dan het origineel... alleen op een andere manier...
grappig niet?!
Als stukje reverse heb ik 15 uhhh 16x hetzelfde stukje
uit stof geknipt... had er één te weinig...
wat nu.... 
Mijn Home Sweet Home 
die ik nog aan het quilten ben,
heeft deze stof als achterkant en laat er nu op een hoek
in de extra stof nog een patroontje zitten...
dus knip... sssttt!!! niet verder vertellen hè, hihi!
Ook deze vormen gevormd met stijfsel...
Eerst het reverse open midden deel in vorm strijken...
Dan de rechte punten...
De dalen aan één kant instrijken
en dan de heuvels laten krimpen...
dan de andere kant.
Onthoudt... stof is alleen makkelijk te vormen als het vochtig  is!
Handig is ook een puntig voorwerp...
b.v. een oude machinenaald 
om de stof op z'n plaats te zetten voor het ijzer het fixeert!
En voor je het weet heb je de 16 heuvelpunten klaar.
Als je wilt kun je op de kritieke dalen 
een drupje anti-rafel-lijm aanbrengen.
Dan neem ik een klein drupje applicatielijm 
en doop de punt in de lijm
 en daar zet ik stipjes mee op de uiterste rand 
van het reverse lapje...
Plak het het bovenste lapje mooi op het onderste en...
naai heb middenstuk vast.
Rijg het geheel in goede volgorde aan elkaar de flapjes van de punt zitten allemaal dezelfde kant op en schuiven daarom onder elkaar als je de draad aantrekt.
Goed de harten horizontaal en verticaal op de ondergrond met een paar stipjes applicatielijm vastzetten en met naald en draad vastzetten...
Ik mag er nog 3 op z'n plaats zetten...
En dan ben ik volgende week helemaal bij!

Fijne zonnige dag,
groetjes van Marijke

12 opmerkingen:

  1. Very clever! I love how you adapted the pattern.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig dat je het helemaal op jou manier gaat doen. Ziet er prachtig uit!!!
    Groeten Tiny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig goed en vooral mooi opgelost zo, en zeker veel symmetrischer. Prachtig gemaakt en wat een lieve stofjes!
    Groetjes van Ageeth

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, wat apart! Wordt zo heel bijzonder! Ik ben nog lang niet bij, mijn gewrichten zitten me in de weg, dus doe niet zoveel helaas.. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig Marijke in een woord gewoon heel erg prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ziet er erg mooi uit Marijke.

    Groetjes Hennie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat prachtig! Maar het lijkt me echt een ingewikkelde techniek..., waar ik me nog niet aan ga wagen!

    grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie kleurtjes gebruik je Marijke!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat goed uitgelegd, ze zien er inderdaad perfekt uit zo, veel succes met de anderen. groetjes Tilly

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te zien hoe je het doet, en ik vind je donkere achtergrond toch wel heel gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hi Marijke I dropped in last week to have a look at this link but was running late to take my friends down to the city so did not leave a comment. Just had to say how much your hearts made me smile in the last photo of this blog, they remind me of fish hanging from my line when I was a child.LOL But my fish were not so beautiful. I love the way you have adapted this Part of LE to your own theme, the addition curves like the oak leaves in your heart block is so so beautiful, plus your fabrics are divine. Thanks also for the tutorial lots of tips there. Cheers Glenda

    BeantwoordenVerwijderen

Anonieme reacties kunnen niet worden geplaatst!
Het is niet toegestaan om links te plaatsen in reacties.
Reacties met links naar andere websites worden altijd verwijdert!